Actueel

Blog: Een gereedschapskist voor godsdienstonderwijs, in de kerk en op school

15 juni 2021

Blog: Een gereedschapskist voor godsdienstonderwijs, in de kerk en op school

Van de nood een deugd maken, dat ben ik in coronatijd maar gaan doen. Het leverde iets op waarop de collega’s van de vakgroep Praktische Theologie heel enthousiast reageerden: een gereedschapskist.

Het idee voor deze kist was eerder al aan het rijpen, vooral door de overtuiging dat een godsdienstleraar, in de kerk en in de school, een vakman moet zijn. Een soort timmerman dus die zijn gereedschap goed geordend bij zich heeft en dat voor elke klus meteen kan inzetten. Dit is het resultaat: een kleurige kist van duurzaam hout, bestaande uit drie laden die gevuld zijn met alle pedagogisch-didactische gereedschappen en materialen die je nodig hebt voor het verzorgen van (kerkelijk) onderwijs.

De symbolische waarde van het hout, de kleuren, de sloten en de foto op de binnenkant van het deksel laat zich alleen vertellen te midden van een groep fysiek aanwezige mensen. Het geheim van de laden vertel ik nu wel. Die zijn gevuld met bakjes, in totaal 48. Elk bakje heeft een deksel met daarop de benaming van de vaardigheid die erin zit en heeft als inhoud een omschrijving van de trainingen die voorhanden zijn om deze vaardigheid (beter) onder de knie te krijgen. Al deze vaardigheden zijn aan te bevelen als je leiding wilt geven aan het leerproces van een groep leerlingen, catechisanten, studenten, catecheten, cursisten, ambtsdragers of wie dan ook.

De blauwe la staat voor de zakelijke kant van het leerproces: ordenen en organiseren. Daarin tref je trainingen aan voor bijvoorbeeld het opzetten van een les, het kiezen van werkvormen en het geven van goede instructie.

De rode la staat voor de warme kant van het leerproces: communiceren en creëren. Hiermee kun je je bekwamen in het ‘sturen van de interactie’, in ‘versnellen en vertragen’, in ‘observeren’ en ‘openheid creëren’.

De gele la bevat allerlei didactische en inhoudelijke M&M’s: middelen en materialen. Dan moet je denken aan het werken met religieuze symbolen, theologische begrippen of levensthema’s, aan het inzetten van activerende opdrachten, aan uitgewerkte Bijbelstudies enzovoort.

De visitekaartjes (zie foto’s) van de kist spreken voor zich. Hij is beschikbaar voor iedereen die, alleen of samen met anderen, als beginner of als ervaren leidinggevende, het (kerkelijk) onderwijs wil versterken en verrijken. Als u het goed vindt, kom ik dan zelf mee.

Drs. L. Snoek, docent catechetiek

Meer informatie? Neem contact op met drs. Snoek via lsnoek@tua.nl

Foto’s: Andries Snoek en Bram de Muynck